perjantai 9. joulukuuta 2011

Åsa Larsson: Aurinkomyrsky (äänikirja)

Tukholmassa asuva juristi Rebecka Martinsson joutuu palaamaan kotiseudulleen Kiirunaan ja kohtaamaan menneisyytensä, kun paikallisen suurseurakunnan supertähti murhataan.

Taisin odottaa vähän enemmän, mutta tämä jäi kohdallani sinne "hyvän perusdekkarin" tasolle - missä ei toki sinänsä ole mitään varsinaista vikaa.

Ympäristö oli tässäkin hienosti kuvattu ja tavoitettu. Jos Matkijalintua lukiessani hikoilin, niin tätä kuunnellessani palelin Kiirunan pakkasissa. Henkilöistä en sen sijaan jaksanut tässä ihan kauheasti kiinnostua, ja se on varmasti iso syy siihen, miksi kokemus jäi vähän turhan laimeaksi.

Olen myös sattumalta lukenut viime aikoina useamman kirjan jossa on ainakin sivuttu kiihkeää uskonnollisuutta, joten olin tätä kuunnellessani jo aika täynnä kyseistä aihetta. Lisäksi Sara Paavolainen ei oikein vakuuttanut lukijana: hänen perusäänensä oli kyllä mukavaa kuunneltavaa, mutta repliikkien äänenmuunnokset monessa tapauksessa melko ärsyttäviä.

Mutta näistä marinoista huolimatta tämä siis oli sitä hyvää perustasoa, ja saatan kyllä kuunnella sarjaa vielä eteenpäinkin - lukijakin kun näyttää vaihtuneen tämän ykkösosan jälkeen. :)


Ruotsinkielinen alkuteos: Solstorm (2003)

Ulkoasu: Ei hullumpi, sopii hyvin kirjan tunnelmaan. Kansi: Timo Numminen.

Kustantaja Otava 2005 (painettu julk. 2005), suom. Katriina Savolainen, lukija Sara Paavolainen, 10 h

9 kommenttia:

  1. Mm, minä tykkäilen näistä Larssonin dekkareista vaikka eiväthän ne tosiaan mitään suunnattoman ihmeellisiä ole. Kiirunan maisemissa seikkailussa on kuitenkin puolensa. Milloinkahan näitä mahtaisi tulla lisää?

    Totta muuten tuo että samankaltaisia aiheita sivuavat kirjat peräkkäin luettuna puuduttavat todella nopeasti.

    Kiva lukea tästä täällä blogeissa vaikka onkin "jo" kohta seitsenvuotias kirja kyseessä. :)

    VastaaPoista
  2. Onko seuraavistakin osista äänikirjoja? Olen löytänyt kirjastosta vain tämän. Rebecka on hieman liian traumatisoitunut minun makuuni, ja sarja on mielestäni vaihteleva laadultaan. Hyytävä alku ainakin on osassa Kunnes vihasi asettuu, kannattaa tutustua.Mutta eivät nämä minustakaan mitään ihan huippuja ole. Toisaalta olen kyllä odottanut Larssonilta uutta kirjaa.

    VastaaPoista
  3. Linnea: Luulen että olisin pitänyt enemmän itse luettuna, sen verran tuo ääni ikävä kyllä häiritsi.

    Kirsi: Sudentaival-äänikirjan olen nähnyt kirjastossa, muista en sitten tiedä!

    VastaaPoista
  4. Minäkin olen lukenut muutaman sarjan ensimmäisen osan, mutta sitten Rebekan traumat alkoivat ottaa päähän. Ei tunnu ihan realistiselta, että tuo kaikki sattuu yhdelle ihmisille.

    Itse asiassa pidin tässä tuosta tiukasta uskonnollisuudesta, tuntui hyvin uskottavalta kuvalta siitä, millaista kasvatus ennen oli monissa pohjoisissa syrjäkylissä.

    Lukijalla on kyllä valtava merkitys äänikirjan hyvyyteen tai huonouteen. En malta olla mainostamatta yhtä ihan huippuhyvää äänikirjakokemusta. Jos et ole kuunnellut Pauli Kohelon (Kari Hotakaisen salanimi) äänikirjaa Ohessa tilinumeroni, jonka tulkitsee Ville Myllyrinne, niin lämpimästi suosittelen!!!

    VastaaPoista
  5. Joo, suuri osa oli kyllä varmasti realistista! On vaan tosiaan sattunut vähän liian paljon samaa yhteen ryppääseen, niin en jaksanut tuota realistisuutta niin suuresti arvostaa. :)

    Kiitos suosituksesta! Minä puolestani olen suuresti ihastunut Vesa Vierikon Potter-tulkintoihin.

    VastaaPoista
  6. Minä taas pidin Aurinkomyrskystä valtavasti. Luin sen nyt vasta tänä syksynä. En osaa tosin kuvitella millainen kirja olisi kuunneltuna.

    Pidin uskonnollisuuden kuvauksesta, Kiirunasta miljöönä sekä siitä, että kirjassa oli paljon kiinnostavia henkilöitä. Minusta Aurinkomyrsky oli taas tavallista parempi ja mielenkiintoisempi dekkari.

    Tarkoitus on lukea joskus seuraavatkin kirjat. Aurinkomyrskyn loppupuoli oli niin väkivaltainen, että olen vieläkin siitä aika pöyristynyt, ja juuri sen vuoksi en ole vielä saanut aikaiseksi tutustua muihin Larssonin kirjoihin.

    VastaaPoista
  7. Kiva kuulla että pidit, ja muistan tätä kyllä kehutun muuallakin! Miljööstä pidin minäkin, mutta henkilöistä en harmikseni onnistunut juuri kiinnostumaan. :)

    VastaaPoista
  8. Minäkin pidin tästä kovasti. Olen lukenut myös Sudentaipaleen ja pidin siitäkin, vaikka Aurinkomyrsky oli minusta parempi. Ihmisistä varsinkin Civving oli mukava!

    VastaaPoista
  9. Enköhän mä tuota Sudentaivaltakin jossain vaiheessa kokeile!

    Mietinkin kuunnellessani että mitenkähän Civvingin nimi kirjoitetaan, joten kiitos kun kerroit! :D

    VastaaPoista